Episodul 2 – Rolul liderului și performanța individuală

DE CE lucrăm determină cât de bine lucrăm, iar credințele și convingerile noastre ca lideri determină felul în care ne conducem echipele. Între aceste doua etaje se construiește performanța de echipă.

Performanța individuală este una profund ancorată în motivele pentru care lucrăm. Iar aici nu ne referim la bani. Studiile arată că altele sunt motivele care contează pe termen lung pentru performanță: cât de mult ne place munca pe care o prestăm, impactul vizibil pe care îl are munca noastră si potențialul de dezvoltare pe care ni-l oferă. Cu cât mai mult, cu atât mai bine. Iar această motivație individuală este baza piramidei performanței.

La capătul celălalt, la vârful piramidei, se afla felul în care liderul conduce echipa spre performanță. Iar aici cel mai important rol îl joacă credințele lui în ceea ce privește oamenii din echipă si propriul rol. Toate acestea, discutate și înțelese în același fel cu echipa si cu organizația.

Sezonul 1
Sezonul 1
Episodul 2 - Rolul liderului și performanța individuală
/

Plecăm la drum cu ceea ce îi preocupă pe managerii din Romania. Astfel că, pe baza studiului Teamology Institute, realizat la începutul anului 2022, am desprins urmatoarele idei.

  1. Liderii simt ca au un impact mare, de 50%, în performanța echipei lor.
  2. Dintre multiplele responsabilități pe care le are un lider, cele care nu funcționează așa cum trebuie si merită îmbunătățite sunt:
    • a) Crearea sistemelor și proceselor de echipă;
    • b) Felul în care se asigură ca au cei mai buni oameni în echipă
    • c) Învățarea în echipă
  3. Una dintre responsabilitățile importante ale liderului, care este îndeplinită la nivelul dorit este urmărirea obiectivelor echipei. A avea obiective clare de echipă și a le urmări este desigur foarte important, însă interesant este accentul mai mic pus pe SCOP-ul echipei. De ce facem ce facem împreună, nu pare să fie perceput la fel de important ca obiectivele. Însă, oamenii sunt motivați să atingă obiectivele mai degrabă datorită scopului.

În cele ce urmează, vom dezvolta puțin primul și ultimul nivel, iar în episoadele care urmează vom descoperi etajul de la mijloc, cel al performanței de echipă.

Primul nivel – performanța și motivația individuală

Fiecare lider își conduce oamenii in funcție de convingerile pe care le are despre ce înseamnă o buna conducere și ce îi face pe oameni sa performeze.

Motivația pentru performanță este o preocupare veche, luand avant dupa al doilea razboi mondial.

Printre primii care a cercetat acest subiect a fost Frederick Herzberg, care a facut distincția între doua categorii de factori: factorii igienici și factorii motivatori.

  • Factorii igienici – le simțim lipsa cand nu sunt prezenți, dar nu ne motivează cand îi avem.
  • Factorii motivatori – ne imping să facem mai mult, mai bine.

Factorul igienic cel mai des discutat este remunerația financiară. Banii sunt un factor igienic și nu motivator. Un salariu mai mare poate să functioneze pe termen scurt ca factor motivator, dar nu și pe termen lung. Aceasta nu este neaparat o veste bună, pentru ca banii sunt un instrument ușor de folosit. De cele mai multe ori însa, acest factor este supra-licitat.

Factorii motivatori consemnați de Herzberg sunt:

  • felul în care oamenii îsi pot asuma responsabilitatea pentru ceea ce fac;
  • felul în care oamenii îsi pot urmari progresul;
  • relațiile pe care oamenii le dezvoltă cu ceilalti;
  • felul în care simt că se dezvolta profesional și uman în job-urile lor

Este multa muncă pentru manageri cu acești factori motivatori si nu e simplu.

O alta școală de gândire este marcată de Deci si Ryan prin Teoria Autodeterminării, care numește trei factori motivatori:

  • autonomie (câtă libertate am să îmi fac treaba așa cum cred eu că e bine)
  • competența (câtă competență am și câtă competență pot dobândi)
  • conectare (să simt că aparțin unui grup de oameni cu care am ceva în comun)

O altă teorie foarte populara este structura de motivare a lui Daniel Pink descrisă in “Drive” cu:

  • “autonomy”– nevoia de face lucrurile așa cum credem de cuviință
  • “master”– nevoia de a deveni din ce în ce mai buni in ce facem
  • “purpose”– nevoia de sens, de “meaning”, de ce facem ceea ce facem, de ce este important.

Lista poate continua cu școala de gândire a lui Mihaly Csikszentmihalyi descrisă în “Flow” și care vorbește despre faptul că cea mai bună performanță o obținem la intersecția optimă dintre:

  • nivelul de competență și
  • nivelul de provocare

Cu alte cuvinte, să nu fie nici prea greu, nici prea ușor. Să ne împingă în sus, să tragă de noi, dar intr-un fel în care competența poate să produca rezultate.

Noi am lucrat foarte mult cu o metodologie care se numește “Total Motivation Factors” , descrisă intr-o carte “Primed to perform”, scrisă de Neel Doshi si Lindsay McGregor și în care, pe baza multor studii făcute, se vorbește despre trei factori care motivează si trei care demotivează oamenii să obtina performanța.

De multe ori primim întrebarea “cum sa fac să motivez mai bine oamenii”, dar întrebarea corecta de dinainte este “cum sa fac ca sa nu îi demotivez”.

Noi credem ca oamenii sunt demotivați de acțiunile liderului atunci când lucrurile nu merg bine. Dar asta pleacă de la convingerile liderului: dacă el crede ca el este cel care trebuie sa găsească motivația oamenilor, pentru că ei nu o au, determină un fel de a conduce. Daca el însă crede că oamenii au motivația lor și treaba lui este mai degrabă să nu îi încurce, să construiască pe ceea ce există deja acolo, atunci asta rezultă într-un alt fel de a conduce.

Cei trei factorii motivatori despre care vorbim sunt, în ordinea importanței lor:

  1. “Play” – să imi placă ceea ce fac – cat de mult îmi place ceea ce fac, cat de mult din ceea ce fac îmi place sa fac.

Ca lider, trebuie sa explorez cum pot să cresc cât mai mult acest factor, pentru cât mai mulți oameni să facă cât mai mult din lucrurile care le plac.

Raportul acesta este foarte important: dacă îmi place ceea ce fac, am șanse să performez, dar dacă nu imi place ceea ce fac, șansele să performez sunt nule. Liderul trebuie să facă într-un fel în care cat mai mulți oameni să facă ce le place. Nu este o favoare facută oamenilor, ci ține de responsabilitatea lui ca manager față de performanța echipei.

  1. “Purpose” – adică efectul/impactul a ceea ce fac.

El servește ca factor motivator doar dacă este vizibil de către oamenii care l-au produs. Problema des întalnită este că, acest efect al muncii nu ajunge înapoi la oameni. Nu că nu există, doar că nu este vizibil. Ca lideri, trebuie să ne preocupam și să aducem înapoi în echipă binele facut.

Este rolul liderului să aducă aceste efecte înapoi în echipă.

Motivațiile emoționale primite de la client/coleg sunt mai importante decat cele raționale cum ar fi “ne-am făcut target-ul”. De aceea, memo-urile comunicând acest lucru, nu sunt varianta ideală.

Varianta ideală este contactul direct cu o poveste concretă că cineva a facut mai bine sau i-a fost mai bine, datorită muncii mele.

  1. “Potential” – in ce masura pot să mă dezvolt în ceea ce fac – poate fi fie de tip identitate adică să devin un om mai bun, fie de tip rol (să promovez într-o poziție de conducere, să mă certific în ceva etc.). Întrebarea este: munca pe care o prestez acum mă ajută să urmez acest traseu? Este o trambulină ce fac acum?

Iar cei trei factori demotivatori, cu efect invers asupra performanței sunt:

  1. Presiunea emotională – care este și destul de des întâlnită la noi: te fac să promiti, ca apoi să nu dezamăgești, să nu te faci de râs, să nu te faci de rușine…Nimeni nu arde de nerăbdare să nu dezamăgească pe cineva. Poate genera un tip de acțiune, dar nu are legatură cu performanța.
  2. Presiunea economică – care se referă la nivelul venitului în relație cu nivelul cheltuielilor și care nu are legatură cu mărimea absolută a venitului. Dacă acest raport între venituri și cheltuieli nu este unul favorabil, asta mă face sa nu îmi asum riscuri, să fac foarte des ceea mi se spune, adică să nu prea mai pot sa performez. Cu sabia deasupra capului nu îmi voi asuma riscuri, nu voi performa.
  3. Inerția – cel mai mare și mai demotivator și pentru că nu se vede. Înseamnă să faci lucrurile așa cum s-au mai facut. Nu e valoros de la un punct încolo, pentru că viața are această particularitate și anume să nu fie cum a mai fost. Inerția nu e ușor de atacat, pentru că provoacă discomfort. Sunt lideri mai luminați care își pun problema să schimbe lucrurile înainte ca situația să intre în criză. Sau alții mai reactivi, care acționează cand nu mai au cum altfel, când inerția și-a atins limita.

Ultimul etaj – conducerea oamenilor

Ce este leadership-ul?

Părerile sunt foarte divergente și nici un raspuns nu este greșit. Ce e complicat însă, este să alegem un răspuns cu care sa fim cu toții din echipă de acord. Oamenii au convingeri diferite despre ceea ce înseamnă să conduci bine și au impresia că toata lumea crede ca ei.

Nu poți să te aștepți ca un lider să fie de toate pentru toți și de aceea e important să ne punem de acord.

Avem cateva definiții preferate ale leadership-ului, precum cele de mai jos.

Definiția dată de cel de al șaselea președinte al Americii, John Quincy Adams: “dacă acțiunile tale îi inspiră pe alții să viseze mai mult, să învețe mai mult, să facă mai mult și să devină mai mult, atunci esti un lider.” (1825)

Este o definiție despre impactul asupra altora.

O altă definiție preferată este dată de Dwight Eisenhower, al 34-lea președinte al Statelor Unite – “leadership-ul este arta de a îi face pe ceilalți să facă ce vrei tu, pentru că vor ei”.

Aici apare des o confuzie cu manipularea. Diferența dintre leadership și manipulare este clara – și anume transparența agendei. Daca le spun oamenilor ce vreau si toate motivele pentru care vreau, e leadership. Daca fie nu le spun toate motivele, fie îi mint, atunci este manipulare. Este mai ușor sa manipulezi decât să faci leadership.

Multi lideri opereaza cu întrebarea:” ce ar trebui sa fac eu, ca oamenii sa accepte sa facă ce vreau eu”, si e o tranzactie…liderii obosesc tragând de oameni la nesfarsit pentru ca lucrurile să se întâmple.

Însă această definiție opereaza cu altă întrebare și anume “ce anume ar trebui sa fac eu, ca oamenii din echipa mea să vrea ei să performeze” și da, raspunsul e mai greu de dat, dar util pe termen lung.

Un citat al lui Peter Drucker vine să completeze imaginea: “nu există risipă mai mare decât să faci foarte bine ceea ce nu ar trebui să faci deloc”.

Este foarte important pentru ca liderul să își clarifice filozofia de conducere și apoi să o discute cu echipa. Este esențial să fim de acord că acesta este felul în care vrem să conducem și să fim conduși.

Nu poți construi o organizație ca “echipă de echipe” daca nu există aliniere pe aceste aspecte: ce este o echipă, ce motivează oamenii, ce înseamnă să îi conduci bine…etc.

Daca avem definiții diferite, e foarte greu.

Ce poate delega si ce nu poate delega un lider?

Adi Stanciu foloseste o expresie graitoare: “mulți manageri romani sunt șoferi de Dacie”. Cu alte cuvinte, managerul roman este foarte operațional, face lucruri împreună cu echipa sau de multe ori chiar în locul membrilor echipei. Iar asta nu le dă timp sa conducă de-a adevăratelea.

Este bine să avem claritate pe roluri, pentru că ele nu sunt deloc egale.

Ce NU poate delega un lider?

  • ținta comună – destinația – chiar dacă se consultă cu echipa, e la el sa decidă destinația
  • crearea structurii echipei – structura și procesele cu care ajungem la destinație
  • rolul lui în a construi încrederea în interiorul echipei.

Daca vârful este destinația, baza este încrederea pe care o avem unii în alții. În lipsa ei, indiferent de cum arată ținta, nu vom ajunge acolo.

Și reciproca este valabilă: degeaba avem încredere unii în alții dacă nu ne este clar unde vrem sa ajungem.

In construcția lor de zi cu zi, toate aceste lucruri pleacă în mod fundamental de la claritatea lider-ului despre filozofia lui de a conduce: ce crede el ca îi mână pe oameni, ce crede el că îi face să performeze, ce crede el că oamenii au nevoie de la el.

De ce și-ar alege vreodata oamenii un șef? Nu e mai bine fără?

In mod fundamental, oamenii vor sa aibă un șef care sa îi ajute, care să le serveasca interesele, și nu invers. De multe ori in organizații vedem, însă, inversarea acestei relații: membrii echipei trebuie să își ajute șeful si nu e firesc.
Un episod susținut de

Cea mai mare problemă este cea a lipsei de claritate. Confuzia, atât a celor care conduc, cât și a celor conduși asupra a cum arată binele în materie de ce înseamna performanța și cum o obținem în echipa noastră.

Despre ce vorbim în episoadele următoare:

  1. ce face diferența dintre un grup de oameni și o echipă
  2. scopul unei echipe
  3. cum alegi oamenii potriviți într-o echipă
  4. echipe antifragile
  5. două episoade speciale cu invitați.

Intrebările cu care ramanem noi în urma conversației:

Cosmin: “dacă și când o să îmi placă să ajung să înregistrez podcast-uri?

Raluca: “ce voi învața nou despre mine sau de la cei care ne ascultă?

Pentru că vrem să facem mai bine și să creăm ceva valoros pentru cei care ne ascultă, ne ajută mult feedback-ul vostru. Vă rugăm să ne scrieți în ce fel vă ajută podcastul nostru, să ne certați, să ne dați idei pentru cum putem face și mai bine.

Vă mulțumim!
Did you enjoy our episode?
Share it with a friend
Share on Facebook
Share on LinkedIn

Join our podcast

Teamology Institute

If you want to stay up to date with our new podcast episodes, articles or other inspirational resources, please subscribe here.

Module 4: Antifragility
Building Antifragility in Teams and Organizations

Registration for open program

Investment

The financial investment for this program is 1.200 Euro + VAT/person. 10% discount is available for 2 participants from the same organization and 20% discount is available for 3 or more participants from the same organization. We designed a highly interactive format for the workshops; thus, we have limited places. To save your place, please register to the Program.

Module 3: Dynamics
Decoding team dynamics that strengthen high-performance

Registration for open program

Investment

The financial investment for this program is 1.200 Euro + VAT/person. 10% discount is available for 2 participants from the same organization and 20% discount is available for 3 or more participants from the same organization. We designed a highly interactive format for the workshops; thus, we have limited places. To save your place, please register to the Program.

Module 2: Leadership
Leadership beliefs and practices for sustained high-performance

Registration for open program

Investment

The financial investment for this program is 1.200 Euro + VAT/person. 10% discount is available for 2 participants from the same organization and 20% discount is available for 3 or more participants from the same organization. We designed a highly interactive format for the workshops; thus, we have limited places. To save your place, please register to the Program.

Module 4: Antifragility
Building Antifragility in Teams and Organizations
Contact us for In-Company Program
If the program topics seem beneficial for the leaders in your company, please get in touch with us to discuss how they can be tailored to meet the specific needs and goals of your leadership team.

Module 3: Dynamics
Decoding team dynamics that strengthen high-performance
Contact us for In-Company Program
If the program topics seem beneficial for the leaders in your company, please get in touch with us to discuss how they can be tailored to meet the specific needs and goals of your leadership team.

Module 2: Leadership

Leadership beliefs and practices for sustained high-performance
Contact us for In-Company Program
If the program topics seem beneficial for the leaders in your company, please get in touch with us to discuss how they can be tailored to meet the specific needs and goals of your leadership team.

Module 1:  Structure 

Structuring the team to maximize  motivation and reach high-performance
Contact us for In-Company Program
If the program topics seem beneficial for the leaders in your company, please get in touch with us to discuss how they can be tailored to meet the specific needs and goals of your leadership team.

Module 1:  Structure 

Structuring the team to maximize  motivation and reach high-performance

Registration for open program

Investment

The financial investment for this program is 1.200 Euro + VAT/person. 10% discount is available for 2 participants from the same organization and 20% discount is available for 3 or more participants from the same organization. We designed a highly interactive format for the workshops; thus, we have limited places. To save your place, please register to the Program.

Let's talk
Keep in touch