Deschidem aceasta primă serie de podcast cu un episod introductiv în performanța echipelor.
Trecem în revistă cele mai frecvente provocări din organizații legate de acest subiect și oferim un cadru de lucru pentru a dezvolta performanța unei echipe. Din tot ce am cercetat și am experimentat lucrând cu echipe, credem că este nevoie de multă claritate și coerență în structură și procese, pentru ca echipa să poată să atingă performanța.
Pandemia a influențat major felul în care organizațiile funcționează. Mult mai mult decât înainte, performanța organizațională a devenit o colecție sinergică de performanțe ale echipelor. De aceea, întrebările cele mai importante pentru a atinge performanța organizațională se conturează a fi “cum se obține performanța în echipă”? și “cum se construiește și se conduce o echipă pentru performanță?”.
Răspunsurile nu sunt simple și nici aleatoare. Echipa se construiește “by design”, cu tenacitate și consecvență, știind că tendința naturală a oamenilor este de a lucra mai degrabă individual decât împreună.
De aceea, în acest podcast, integrăm descoperirile științei în ceea ce privește echipele performante și experiența noastră practică cu echipele cu care am lucrat de-a lungul vremii.
Printre principalele provocări ale echipelor, așa cum le-am observat noi, sunt:
Chiar daca “echipa” este un concept apreciat și foarte mult uzitat de toată lumea, este și cel mai costisitor mod de a obține performanța. Pentru că echipa să fie o investiție bine făcută, este nevoie de știință, structura și procese.
Definiția echipei cu care operăm noi este cea dată de Katzenbach & Smith: “o echipă este formată dintr-un număr mic de oameni, cu competențe complementare, care își asumă în comun un scop, niște obiective de performanță și un fel de a le obține, iar pentru reușita acestor lucruri se țin răspunzători unii pe alții.”
Este o definiție concisă, însă e nevoie de multă muncă pentru ca fiecare aspect cuprins în ea să funcționeze.
Există foarte multă literatură pe subiectul leadership, însă la nivelul echipelor de top management, foarte putină. Acolo însă este și cea mai mare nevoie de intervenție.
Cărțile recomandate de noi pe acest subiect sunt: “Trillion Dollar Coach” de Eric Schmidt, care vorbește despre aportul unui team coach la performanța echipelor care au depășit miliarde de dolari și “Senior Leadership Teams – how to make them great” de Richard Hackman și Ruth Wageman, care descrie cum se pot întâmpla lucrurile bine la nivel de top în organizații, atacând ce e mai greu, și anume separarea factorilor interni de cei externi care determină performanța echipei.
Noi folosim un model de diagnoză și dezvoltare a echipelor dezvoltat la Harvad University și validat pe mai mult de 1000 de echipe la nivel global.
Esența este dată de faptul că rezultatele unei echipe sunt determinate de comportamentele și procesele din echipă, iar acestea la rândul lor depind de șase condiții. Cu alte cuvinte, că să obținem rezultate cu echipa, zona primordială de intervenție este la aceste condiții.
În acest context, prin rezultatele echipelor înțelegem:
Rezultatele sunt direct influențate de comportamentele din echipă si aici ne referim la:
Acestea toate sunt de fapt procese, iar ele se pot măsura și îmbunătăți.
Aceste procese, la rândul lor, sunt direct influențate de sase mari condiții, împărțite in doua categorii: una esențială (cu șanse minime de performanță a echipei daca una lipsește) și una catalizatoare.
Lucrurile sunt mai complexe, pentru că vorbim despre performanța unei echipe și nu dacă echipa este sau nu funcțională. De fapt, studiile ne arata că cele mai multe echipe din lume sunt mediocre sau slabe.
Cele trei condiții esențiale despre care vorbim sunt:
Iar cele trei condiții catalizatoare, care le completează și le potențează pe cele esențiale sunt:
Toate aceste condiții au nevoie de o dezvoltare continuă. Ele sunt măsurabile și putem lucra cu ele foarte pragmatic pentru ca echipa să le dezvolte.
Cronologia pașilor de dezvoltare a echipei este însă una foarte importantă. Primul și cel mai important loc de intervenție este la nivelul condițiilor. Ele apoi generează procese mai bune, care conduc la rezultate mai bune. De obicei, companiile se uită la simptome, la locul unde se manifestă ele și asta nu ajută.
Înțelegând relațiile de cauzalitate, știm unde să intervenim, pentru a obține rezultatele dorite.
Ce urmează în episoadele următoare: începem cu performanța individuală și ce motivează oamenii să obțină performanță și care este rolul liderului, apoi facem trecerea la performanța împreună, vorbind despre interdependențe, scopul echipei, cum iți alegi cei mai buni oameni în echipă, echipe antifragile și două episoade cu doi invitați: un CEO dintr-o companie antreprenorială și un CEO dintr-o corporație.
Pentru liderii care vor să construiască și să conducă mai bine echipele spre performanță, lansăm acum un program de patru săptămâni, câte jumătate de zi pe săptămână. Începem pe 12 Octombrie și terminăm pe 9 Noiembrie. Aducem împreună știința și practica echipelor performante, lucrăm cu cazuistica celor care se înscriu în program și oferim instrumente practice de creștere a performanței în echipă. Cei interesați se pot înscrie pe site-ul nostru.
Raluca – “eu, ca manager, de unde încep tot acest proces, la modul practic?”
Cosmin – “pe fondul demersului nostru de profesionalizare a conducerii echipelor, mă întreb pentru căți dintre cei care ne urmăresc, rolul de a conduce echipa are și componența profesioanala și nu e doar ce înveți făcând, furând meserie de la alții, urmandu-ți intuiția.
Pentru că vrem să facem mai bine și să creăm ceva valoros pentru cei care ne ascultă, ne ajută mult feedback-ul vostru. Vă rugăm să ne scrieți în ce fel vă ajută podcastul nostru, să ne certați, să ne dați idei pentru cum putem face și mai bine.
Teamology Institute
If you want to stay up to date with our new podcast episodes, articles or other inspirational resources, please subscribe here.